Rzeczywistość wirtualna w codziennym życiu – zastosowania

0
73
Rzeczywistość wirtualna w codziennym życiu - zastosowania

Dawniej, stanowiła jedynie obiekt niespełnionych marzeń, dziś jest już faktem. Rzeczywistość wirtualna staje się coraz bardziej powszechna, a zastosowania znajduje w wielu branżach. Kojarzona jest zazwyczaj z przemysłem filmowym czy grami komputerowymi, ale najczęściej wykorzystywana bywa po prostu w biznesie. Czym jest i do czego można ją wykorzystywać?

Co to jest VR?

VR, czyli rzeczywistość wirtualna, to multimedialna i przestrzenna projekcja obrazu przy wykorzystaniu technologii informatycznej, która cyfrowy świat upodabnia do realnej, fizycznej obecności, tworząc wrażenie autentyczności przedstawionej rzeczywistości. Inaczej mówiąc, rzeczywistość wirtualna to obraz komputerowy, którego wysoka przestrzenność sprawia, że obserwator tego obrazu myśli, że dzieje się on naprawdę, a on sam jest jego częścią. Wirtualne, czyli sztuczne przedmioty „ożywają” i stwarzają wrażenie realnej obecności, stają się w oczach odbiorcy namacalne i realne. Jest to możliwe dzięki użyciu specjalnego sprzętu, jak google VR i komputer o olbrzymiej mocy obliczeniowej.

Jak powstaje VR?

Wirtualna rzeczywistość bazuje na kilku odczuwalnych bodźcach. Projektowanie 3d nie ogranicza się jedynie do obrazu. Równie ważne w kreowaniu wirtualnego świata jest operowanie dźwiękiem. Jego zadaniem jest maksymalne upodobnienie sztucznych elementów obserwowanego obrazu, do realnych przedmiotów świata fizycznego. Żeby mógł spełniać swoje zadanie, powinien być on jak najbardziej realny. W tym celu, aplikacje 3d wykorzystują tzw. dźwięk binuralny, który znacznie zwiększa poczucie realizmu, a tym samym czyni obraz bardziej namacalnym. I o to chodzi, bo wirtualna rzeczywistość opiera się na zacieraniu dostrzegalności granicy między realnym, a fikcyjnym. Dźwięki binuralny, który pozwala na precyzyjną lokalizację obiektów w przestrzeni, znacznie zwiększa immersyjność przekazu wirtualnego.

Zastosowanie VR

VR znajduje szerokie zastosowanie. Najbardziej znane wykorzystanie tego rodzaju prezentacji obrazu, to oczywiście kino i filmy, które stosują projektowanie 3d od wielu lat. Z biegiem czasu jednak technologia 3d znacznie się rozwinęła, a zwiększone możliwości pozwoliły na wkroczenie wirtualnej rzeczywistości do innych branż. Dziś, VR znajduje zastosowanie przede wszystkim w biznesie, w którym aplikacje 3d wykorzystywane są do profesjonalnego zaprezentowanie firmy lub produktu. W tym przypadku VR nie tylko ma za zadanie zwiększenie siły perswazyjnej danej oferty, ale także stanowi w pełni profesjonalne narzędzie marketingowe, które buduje wizerunek całej marki. Projektowanie 3d wykorzystywane jest także do stworzenia specjalistycznych symulatorów, które umożliwiają odbywanie realnego treningu, którego warunki odpowiadają rzeczywistym sytuacjom zagrożenia. Dzięki temu, stworzone zostają idealne warunki do ćwiczenia zachowania w sytuacji realnego zagrożenia, odegrania taktycznych zachowań, trenowania refleksu itp. Wykorzystanie tej możliwości może być szerokie. Korzysta z niej współczesny przemysł rozrywki, np. firmy oferujące zabawę w paintball w wirtualnej rzeczywistości, upodabniającej rozgrywkę np. do pola bitwy podczas prawdziwych działań wojennych. Z możliwości tej korzysta jednak przede wszystkim przemysł militarny. Symulatory stosowane są zarówno do treningu wojsk lądowych, jak i pilotów śmigłowców czy samolotów myśliwskich. Ta sama technologia wykorzystywana jest przy naukach pilotowania samolotów pasażerskich. Rzeczywistość wirtualna szeroko stosowana jest ogólnie w branży edukacyjnej. Korzystają z niej zarówno placówki medyczne, chemiczne, biologiczne, jak i instytuty astronomiczne. Specjaliści dowodzą, że urealnienie przyswajanego obrazu znacznie zwiększa efektywność nauki. Nie chodzi tu tylko o fakt, że technologia ta zapewnia rozrywkę i powoduje ekscytację, przez co sam proces edukacyjny staje się bardziej przyjemny, ale realność obrazów o wiele łatwiej zostaje zapamiętana. Możliwości zastosowania VR są niemal nieograniczone.

[Głosów:0    Średnia:0/5]
PODZIEL SIĘ

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here